انا لله وان الية راجعون......... حنان توفت





هي مش عارف اقول فيها اية بنت زى اى بنت ولكن تفكيرها ، ايمانها، خلقها مش زى اى بنت ابدا لن اجد مثلها حنان !!

حنان بنت جزائرية من بنات الجزائر الاحرار اتعرفت عليها وانا مسافر برة مصر فى اول الامر اتكلمت معاها ببرود شوية وعدم اكتراث ولكن مرة بعد اخرى وجدت منها اصرار على اثبات ان حتى لو عاملتها بعدم اكتراث المعاملة الطيبة بتاعتها هتجبرنى وتخلينى اغير طريقتى .
بدات توجهلى النصائح يوم تلو الاخر الى ان اصبحت حنان هيا اختى الكبرى اى شى اخد رايها و اى خطوة معاها اصبحت من الاشياء الاسينتيال اللى ممكن اديها اهمية اكتر من اى شى اساسى فى حياتى .
يوم ورا التانى تذداد اهمية البنت دى فى حياتى وللاسف الشديد كانت مريضة بمرض مش كويس وكانت بتتعالج وكل شوية نتكلم واتطمن عليها .
كانت ديما واحنا نتكلم تقولى معلش هقوم اصلى العصر او اى فرض من فروض ربنا  عز وجل .
ديما كانت تدينى بدون اى مقابل كلمتها وشفتها وكانت تعلمنى كل شى من اول الاساسيات الى اللغات سواء فرنسية او غيرها كانت قمة الذكاء
فى الحقيقة انا مش عارف اقول اية بس انا حاسس انى عاوز اتكلم كتير فى البنت دى لانها كانت تمثلى قيم ومبادى كتير من الناس فقدوها اليوم
فضلنا فترة متكلمش معاها لظروف وبعد مشكلة مصر والجزائر انتبهت انى مكلمتهاش من فترة ولازم اتطمن عليها وكمان خفت لتكون زعلانة من مصر او من المصريين ولكنى كنت متاكد انها ابدا ماتزعل من بلدنا لانها كانت بنت اصيلة جدا لاتنتمى للجزائر ولكن للعرب كلهم بمفهومها وفكرها

بعتلها كتير ومردتش امبارح فقط فتح اميلها وقرات فى نور الاميل الحزن بدات اتكلم ومحدش بيرد عليا اتكلم كتير ومحدش يرد بدات اقلق اكتر

بدا صدرى يصعد ويهبط من التنفس ولكنة حقيقة من القلق ، وفجاة !!!!!!!

بدات اشعر بان احد سيكتبلى من الاميل ويرد اخيرا على توسلاتى فقط لاطمان على احسن اخت ليا فى الدنيا كلها

ردت بنت وشعرت لاول وهلة بحزن الكلمات ولونها القاتم فسالتنى هل تعرف حنان قلتلها نعم اين هيا صمتتتتتت طويلاااااااااااااااااااااااااا

وكان الصمت يقتلنى ويعتصر قلبى الذى كان يرفرف من القلق على حنان .

رد صوت حزين فقالى لى حنان ماتت !!!!!

انهرت فى البكاء واستحلفتها بالله ان تقول الحقيقة فقالت حنان توفت وادعوا لها 

مش عارف اية الموضوع اللى انا بكتبة ولكن انا كلان لازم اكتب شى عنها مقدرتش اوفيها حقها ووقوفها جنبى ولا قدرت اتطمن عليها فى اواخر ايامها ولكنى فقط لاملك لها الا الدعاء فهى ماتحتاجة الان 
فارجوا من كل من سيقراها كثيرا كانوا ام قلائل ان يدعوا لحنان بنت الجزائر البنت التى طالما ماجعلتنى اشعر بالفخر والاعتزاز بان هناك بنت عربية مثل حنان ارجو منكم الدعاء لها بالمغفرة والرحمة من المولى المتعال .

على...............
















3 التعليقات:

عربية مسلمة جزائرية وافتخر يقول...

c'est trés touchant ce que t'as écris ,je te réspécte pour ta facon de laimer comme une soeur
et je suis fiérte détre aussie ta soeur algerienne
mes amitiés et réspects
:))

fadhilaDZ يقول...

تعرف اخي علي و انا اقرا رسالتك النابعة من قلبك و روحك شعرت بحزن شديد ..و كاني اعرفها هذه الاخت العزيزة و انا وضعت نفسي مكانك فعرفت مدى الم الفراق لما نفارق شخصا غاليا علينا..لكن هذه سنة الحياة لا احد سوى الله عز وجل سيبقى كلنا فان و زائل و كلنا ذاهبون من هذه الحياة التي مهما طالت قصرت..رسالتك هذه جد معبرة و مؤثرة..سبحان الله..جلعك الله تعالى تلتقي بهذه الاخت الكريمة حتى تشعر بعطم الاخوة الحقيقة في الاسلام و الوفاء و الاخلاص..فهي بالرغم من مرضها لم تكترث و لم تتردد في نصحك و في مساعدتك و باخلاص ...لانها اعتبرتك اخا لها عزيزا لهذا لم يعجزها اي شيء عن طيب معاملتها لك الا الموت ..رحمها الله و اسكنها فسيح جناته..انت و هي المثال الاعلى للاخوة في الاسلام..اسال الله تعالى ان يجمعكما في جنة الفردوس الاعلى و ان يجعلكما من رفقاء النبي صلى الله عليه و سلم في الجنة..

تعرف انت عندي في مرتبة عزيزة جدا الله وحده يعلمها..اضعك في مكان اعز الناس الي..اسال الله تعالى ان يجعلني نعم الاخت لك و ان يوفقني لذلك اللهم امين

غير معرف يقول...

انا لله وانا اليه راجعون

ربنا يرحمها ويغفر لها ويجعل قبرها روض من رياض الجنة ويجمعها مع امخات المؤمنين في جناته وفي الفردوس الاعلي


مش هاننساكي يا حنان لاني فعلا حبيتك وان شاء الله هانتظر اشوفك في الجنة

ربنا يجمعني بيكي وبكل اللي حبتيهم وبكل احبابنا جميعا

احبك في الله يا حنان يا اختنا كلنا
^_^

ur sis :: salma salama

إرسال تعليق

اكيد هستفيد برايك

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms | تعريب وتطوير : باســـم .